Mgr. Tereza Houšková
KATEGORIE DIVADLO >> Dramaterapie, zážitková pedagogika
Aktuálně se nejvíce zabývá tématem Wilderness therapy (Terapie divočinou) a jejím působením na duševní rozvoj mladistvého. Společně se svými kolegy nyní vyvíjí koncept práce Terapie divočinou v českém prostředí (nejen) pro dospívající v náročné životní situaci.
ZASLAT DOTAZ ODBORNÍKOVI >>
ODBORNÍKEM DŘÍVE ZODPOVĚZENÉ DOTAZY >>
ZEPTALI JSTE SE
Chtěla bych se zeptat, jak se dá využít dramaterapie v rámci primární prevence? Děkuji.
ODBORNÍK ODPOVÍDÁ
Dobrý den, děkuji za zajímavý dotaz. Oblast prevence je svými tématy velmi široká, proto budu psát na obecné rovině, případně se zeptejte na konkrétní téma prevence. (Např. vztahy mezi vrstevníky, drogová problematika, zdravý životní styl, vztahy a sexualita atp… )
Vždy velmi záleží na věku dětí, kde chcete prevenci realizovat. V tomto případě je dobré držet se základů vývojové psychologie, kde každé období života přináší jiné výzvy, potřeby a tedy i témata.
Také je důležité o dětech, se kterými budete pracovat, alespoň něco vědět. Tedy např. jaký je to kolektiv, jak spolu vychází, co již za prevenci měli, jaká témata sami děti aktuálně řeší atp.
S těmito informacemi pak můžete tvořit preventivní program s dramatetrapeutickými prvky.
Držíme se zásady běžné dramaterapie od ledolamek až po zpětnou závěrečnou reflexi.
V prevenci je možné využívat různých aktivizačních, kohezních technik, scének či živých soch. Je však vždy důležité aktivity s dětmi reflektovat a aktivně si o tématech také povídat. Tedy např. pokud hrajeme scénky na princip asertivity odmítání- poté následuje diskuze, co komu jak pomohlo, šlo nebo naopak nešlo a proč? A jak si tedy v takové situaci v realitě poradit.
Na závěr je vždy vhodné celý program shrnout a ptát se po tom, co si z toho děti odnáší, jak se jim to líbilo, či co by potřebovali jinak. Díky tomuto shrnutí zajistíte, že si sami děti uvědomí o čem to celé bylo.