práce s hlasem v primitivní expresi

PhDr. Jaroslava Dosedlová, Ph. D.
KATEGORIE TANEC >> Tanec, taneční terapie

Foto

Působí v Psychologickém ústavu FF MU v Brně od r. 1997, kde přednáší sociální psychologii, transakční analýzu a vybrané psychoterapeutické směry (taneční a imaginativní). Ve výzkumu se zaměřuje na témata sociální kognice (optimismus/pesimismus) a psychologie zdraví. Taneční terapii studovala v průběhu zahraničních studijních stáží na univerzitě René Descartes v Paříži (u F.Schott-Billmann, L.Sheleen a E.Lecourt) a v Seville (u C.Sepúlvedy). Vzdělání si doplňovala i směrem k dalším somaticky a systémově orientovaným terapeutickým směrům. Své zkušenosti shrnula v knize Terapie tancem, která vyšla v nakladatelství Grada r. 2012.

ZASLAT DOTAZ ODBORNÍKOVI >>
ODBORNÍKEM DŘÍVE ZODPOVĚZENÉ DOTAZY >>


ZEPTALI JSTE SE

Dobrý den,
chtěla jsem se zeptat, jestli se v primitivní expresi zpívá nebo jinak pracuje s hlasem.
Děkuji za odpověď,
s pozdravem
I. Vodová


ODBORNÍK ODPOVÍDÁ

Dobrý den,

v primitivní expresi jsou všechny pohybové sekvence provázeny hlasovou produkcí, která je tvořena citoslovci a slabikami („ššš, dam, ha, ta, sa, dý, ja“), nebo krátkými zpívanými melodiemi („a – mari – jé, a – mari – já, e – ja – lá“). Vokalizace by neměly tvořit součást žádného jazyka a neměly by nést denotativní význam (tedy nepoužívat např. „a-hoj, seš nej, hej rup“). Při vybraných cvičeních si mohou účastníci vytvořit vlastní pohyb i hlasový doprovod, proto je třeba skupinu s touto podmínku seznámit předem nebo v průběhu cvičení. Většinou však vokalizace zadává vedoucí a skupina je opakuje. Vzniká tak dialog mezi terapeutem a sborem, který vzniká hlasovou alternací (terapeut předzpěvuje jednu melodii, sbor mu odpovídá jinou).

Naše kultura příliš nepodporuje hlasový projev při tanci, pro mnoho lidí jsou hlasové projevy nezvyklé, proto je důležité, aby vedoucí neustále členy skupiny k hlasové produkci motivoval.

Děkuji Vám za Váš zájem.