Teoretické pojmy a praxe

ZEPTALI JSTE SE

Dobrý den, ráda bych se zeptala, k čemu jsou učitelům v praxi teoretické pojmy, které ve svých textech obhajujete. Děkuji za odpověď.


ODBORNÍK ODPOVÍDÁ

Děkuji za dotaz.
Teoretické pojmy obecně prokazují svou hodnotu pro učitele teprve tehdy, když jim umožňují do větší hloubky se zamýšlet nad kvalitou výuky, zdůvodňovat své hodnocení této kvality a na základě toho navrhovat lepší alternativy své práce ve výuce. Přitom nejde jenom o učitele jako jedince, ale o učitele mezi svými kolegy – v odborném společenství. Stejně jako lékaři, právníci nebo třeba architekti, také učitelé potřebují svůj společný odborný jazyk, který jim dovolí přesněji a hlouběji porozumět své práci a dorozumět se o ní lépe, než to dokáže laik. Kdyby tomu tak nebylo, bylo by lhostejné, jestli člověk, který léčí, rozhoduje u soudu nebo učí, bude laik bez jakýchkoliv speciálních znalostí, nebo profesionál – odborník. 
Pokud se týká těch teoretických pojmů, které obhajuji, jsem přesvědčen o tom, že jsou velmi užitečné pro náhled na vztahy mezi kulturním kontextem – vzdělávacím obsahem, z něhož výuka vyrůstá, a osobními zkušenostmi žáků. Vztah “mezi žákem a obsahem” je pro výuku klíčový, ale je velmi obtížné ho pojmově vystihnout a vykládat tak, aby to bylo prokazatelně přínosné pro udržování nebo zlepšování kvality výuky. Proto si cením právě té terminologie, kterou ve svých textech vykládám, protože je speciálně zaměřena na objasňování vztahů “mezi žákem a obsahem”.