Výtvarná výchova a žák se zbytky zraku

PaedDr. Petr Hanák, Ph. D.
KATEGORIE VÝTVARNÁ VÝCHOVA >> Metodika VV a HV u žáků se SVP

Foto

Pracuje již 32 roků v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Podílel se na tvorbě řady metodik a kursů v oblasti arteterapie, muzikoterapie, canisterapie a dalších intervenčních technik pro tuto cílovou skupinu. Pracuje na pozici ředitele Ibsenky Brno – školy určené pro žáky s potřebou vyšší podpory z důvodů zdravotního postižení a ředitele speciálně pedagogického centra. Podílel se a podílí se na realizaci projektů podporovaných pro oblast OPVK a OPVVV. Lektoruje v kursech organizovaných SSS Brno, NÚV Praha a podílí se také na výuce studentů na PdF UP Olomouc.

ZASLAT DOTAZ ODBORNÍKOVI >>
ODBORNÍKEM DŘÍVE ZODPOVĚZENÉ DOTAZY >>


ZEPTALI JSTE SE

Dobrý den pane doktore,
 
obracím se na Vás s prosbou o radu. Jsem učitelkou výtvarné výchovy na ZŠ a do 5. ročníku k nám v březnu přišel žák se zbytky zraku.
Nevím, co vše mohu po chlapci v hodinách výtvarné výchovy požadovat a byla bych ráda za radu, jakou koncepci zvolit či jakým způsobem
mám k žákovi přistupovat, ev. jaké techniky pro práci se zrakově postiženými jsou vhodné.
 
Mnohokrát děkuji za Vaši odpověď.


ODBORNÍK ODPOVÍDÁ

Dobrý den milá kolegyně,
děkuji vám za váš specifický dotaz.  Důležité je nejprve seznámit se s problematikou vzdělávání dětí a žáků se zrakovým postižením. Metodiku pro tuto cílovou skupinu zpracoval kolektiv autorů pod vedení PaedDr. Pavlíny Baslerové, Ph.D. a je stále k dispozici na www.upol.inkluze.cz
Při práci s dětmi s těžkým zrakovým postižením je nutno pamatovat na možnosti žáka využít při práci zbytků zraku. Pokud jej žák může ve školní práci využít, přizpůsobujeme zejména  formát výkresu, zaměříme se na malbu sytými barvami s výraznou stopou, volíme dostatečnou velikost štětce, vyhneme se práci s tužkou ( nahradíme například uhlem či černou fixou…). nezapomínáme na dodržování zásad zrakové hygieny a rozvoj hmatu jako základního kompenzačního smyslu (preferujeme tvorbu trojrozměrných předmětů). Pokud žák zbytků zraku využívá jen sporadicky, při práci respektujeme zásady práce se žákem nevidomým:
–        provedeme podrobný popis předmětu
–        modelujeme z modelíny nebo jiného vhodného materiálu
–        prohlížíme se žákem jednoduché reliéfní obrázky na ploše, může podpořit hmatem
–        vždy dbáme  na dobré světelné podmínky a využíváme velkoplošných formátů
–        pokud je možné ve škole zajistit práci se žákem ve stimulační místnosti
–        používáme také signální fixy, barvy na sklo a také prstové barvy
–        u výtvarného projevu obecně a u takto hendikepovaných žáků zvláště hodnotíme kreativitu žáků
V každém případě Vám podá individuální doporučení vhodné právě pro Vašeho žáka SPC, které ho má dlouhodobě v péči. Je tedy vhodné s kolegy z SPC konzultovat konkrétní postupy týkající se výtvarného projevu právě Vašeho žáka.
 
Paní učitelko, budete překvapená jakých výsledků váš žák pod dobrým vedením dosáhne.
Přeji hodně speciálně pedagogických úspěchů ve vaší práci.